vrijdag 20 mei 2011

Observaties van de pimpelmees

Ik heb de jongen van de pimpelmeesjes veel horen piepen.  Als je ze hoorde was ofwel net een volwassen vogel naar binnen gevlogen, ofwel vloog er vlak erna eentje naar buiten.
Als één van de ouders naar binnenvloog, hadden ze vaak iets geels in de bek, een rups.  Bij het naar buiten vliegen, hadden ze soms iets zwarts vast, waarschijnlijk een zakje uitwerpselen van de jongen.
Het af en aan vliegen gebeurde zeer vlug.
Ze zijn ook wel wat schuw.  Toen ik buiten foto's wou maken, bleef één van de ouders op een uitstekende baksteen van de muur zitten om daarna op de bovenste vensterbank te gaan wachten.  Ik ben daarom een paar stappen achteruit gegaan zodat de pimpelmees zijn jongen kon gaan voeren.

De pimpelmees vliegt rechtstreeks naar binnen.
Hier zie je hoe de vogel afremt.


 De pimpelmees kijkt eerst voor hij naar buiten vliegt.


 Van op het dak van het vogelhuisje
vliegt de pimpelmees naar binnen.


 Op 18 mei merkte ik op dat het gepiep van de jongen anders klonk.  Het was al meer zoals een volwassen vogel.
Het geluid van de jongen.
18 mei 2011

 


Op 22 mei 2011 zijn de meesjes uitgevlogen.  Jammer genoeg was ik er die dag niet om het te observeren.

Uit "Het Belang van Limburg" - 1 juni 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten