vrijdag 25 maart 2011

Lessen WO



Wat stel ik bij mezelf vast?

Ik heb vrij weinig kennis over de dingen die ze in de basisschool al moeten kennen.
Zo weet ik niet veel over de regering van Limburg, de betekenis van de logo’s van het Nationaal Park Hoge Kempen of over Wereldwaterdag.
Ik had zelfs nog nooit gehoord van Wereldwaterdag.

 Wat  zijn mijn leerwensen?

Aangezien ik hierover les moet geven, zou ik hierover graag meer willen weten.
Ten eerste over thema Limburg.
Ten tweede over het actua-thema: Wereldwaterdag.

In welke roos werk je en voor welke leeftijd van kinderen?

-          Inhoudelijk expert: kennis over Limburg (specifiek de regering en de logo’s van het Nationaal Park Hoge Kempen) en kennis over Wereldwaterdag.
(bril van samenleving)
-          begeleider zijn van leerprocessen binnen WO: Ik zoek informatie om de leerlingen beter te kunnen begeleiden bij de lessen WO

Deze lessen zijn op niveau 4e leerjaar.

Mijn actieplan

Informatie opzoeken op internet

Regering van Limburg
Ik heb hierover informatie gevonden via wikipedia.
De gouverneur van Limburg is Herman Reynders.  Hij is de voorzitter van de bestendige deputatie.  De gouverneur wordt benoemd door de gewestregering.
De bestendige deputatie is de uitvoerende macht op provincieniveau.  Je kan het vergelijken met het schepencollege van een gemeente.  De deputatie bestaat uit 6 leden die gekozen worden door de provincieraad.  Ze verdelen de bevoegdheden (onderwijs, milieu, toerisme en gezondheid) ter voorbereiding en opvolging.  Ze hebben geen individueel beslissingsrecht.  Ze moeten ook verantwoording afleggen aan de provincieraad.
De provincieraad word om de 6 jaar verkozen.  Zij zijn de volksvertegenwoordigers.  Het aantal raadsleden van een provincieraad verschilt vanwege het aantal inwoners.



Logo’s Nationaal Park Hoge Kempen
Op de site http://www.rlkm.be/nl/hoge-kempen/ vind je veel info over ons Nationaal Park.
Ikzelf ga ook vaak met de hondjes wandelen in het Park in Lanaken (Pietersheim).  Het is een zeer mooie omgeving.  In de herfst heb ik er zelfs al eekhoorntjes zien lopen.  Mijn wandeling voert mij langs de kinderboerderij en de waterburcht.  Deze laatste is nog niet zo lang geleden gerenoveerd.
Meer info over de logo’s zelf vind je op http://www.rlkm.be/nl/hoge-kempen/algemeen/logo/
De basis van de tekeningen bestaat uit keien.  Dit is omdat er in het gebeid veel grote keien aanwezig zijn.  Vanuit deze keien heeft men herkenbare tekeningen gemaakt.  Zo is er voor Lanaken het blauwe zwaard van Pietersheim, voor As het groene wiel vanwege het fietstoerisme, voor Maasmechelen een paarse voetstap vanwege het wandelen in de heide, voor Zutendaal een gele vlinder vanwege de vlindertuin en in Genk een blauwe planeet vanwege het planetarium.



Wereldwaterdag
Ik had hier nog nooit van gehoord, maar het bestaat al van 1992.  Wereldwaterdag is ieder jaar op 22 maart.  Op deze dag schenken we aandacht aan zuiver water en watervoorzieningen voor iedereen.  In ontwikkelingslanden hebben ze dit niet.  Vaak moeten mensen en kinderen 6 kilometer wandelen om water te gaan halen.  Dit komt omdat er niet genoeg waterleidingen zijn.  Dit water is ook niet altijd zuiver, waardoor de mensen toch nog ziek kunnen worden.
Ieder jaar is er ook een ander thema.  Dit jaar besteedden ze aandacht aan water in steden.  Er zijn heel veel sloppenwijken.  Door de toestroom van mensen die werk zoeken of vluchten voor rampen kunnen de steden de vraag aan water niet bijhouden.  Er zijn niet genoeg leidingen.
Ik heb ook meer info opgezocht over de sloppenwijken.  Dit was een vraag bij de tekst die niet in de tekst zelf stond uitgelegd.  Ik heb voor de leerlingen ook foto’s afgedrukt om het hun te tonen.
In de tekst voor de kinderen stond al redelijk wat info.  Verder heb ik ook op internet gezocht:


Informatie uit de krant
Omdat in de tekst rond Wereldwaterdag ook natuurrampen worden aangehaald als oorzaak voor watersnood, was dit een ideaal moment om de pas gebeurde ramp in Japan ook te bestuderen.
In Het Belang van Limburg stond veel informatie.  De aardbeving in Japan heeft te maken met de aardplaten die verschuiven.  Japan ligt net op een kruising van 4 verschillende van die platen.  Door het omhoogkomen van de aardplaten op bepaalde punten ontstaat ook een verschuiving van het water.  Dit moet zich over de omhooggekomen aarde heen kunnen verplaatsen.  Hierdoor ontstaat een tsunami.
Door de aardbeving en tsunami zaten veel steden in Japan een hele tijd zonder stroom en water.
De landbouwgronden die door het zoute zeewater overspoeld zijn, zullen nog jaren onvruchtbaar blijven.



Les geven
WO: Limburg
Deze les heb ik gegeven op 7 en 8 februari 2011.
Er was een grote kaart beschikbaar die voor in de klas werd opgehangen.  De leerlingen konden zelf gemeentes in Limburg opzoeken.
Voor de regering van de provincie heb ik een vergelijking gemaakt met de overeenkomende rollen bij de gemeente.  Hierover hadden ze al uitvoerig les gehad bij mijn mentor.
De leerlingen mochten zelf de betekenis van de logo’s proberen te achterhalen.  Hierna mochten ze de logo’s komen hangen bij de gemeente waar deze hoorde.  Dit vonden ze heel leuk om te doen.



Actua: Wereldwaterdag
Deze les heb ik 18 maart 2011 gegeven.  Zoals ik het kreeg van de juf leek het meer een taalles, maar ik wou er toch iets meer diepgang in steken.  Ik heb met de leerlingen een gesprek gehad over water.  Wij nemen water nogal vanzelfsprekend.  Bij ons komt het gewoon uit de kraan bij ons thuis of op school.  In sommige landen moeten ze 6km wandelen voor ze water kunnen nemen.
We hebben ook de foto besproken die bij het artikel zat.  Het viel de leerlingen meteen op dat het kindje zo mager was.  We hebben dan ook besproken dat dit arme mensen zijn die geen geld hebben voor eten.
Voor hun was het moeilijk te begrijpen dat ze die 6 kilometer om water te halen te voet aflegden.
“Waarom niet met de auto?” vroegen ze.
“Waarom niet met de bus?”
Om uit te leggen wat sloppenwijken zijn, had ik prenten als voorbeeld meegenomen.  Uit de tekst hadden ze wel al afgeleid dat hier arme mensen woonden.  Ze waren nogal verbaasd dat deze mensen hun huizen met afval maakten.  Sommige leerlingen trokken hierbij een vies gezicht.


Leerresultaat of leereffect

Ik heb geleerd over de regering van een provincie en weet nu ook wie onze gouverneur is.
Het deel van het Nationaal Park Hoge Kempen waar ik vaak ga wandelen, heeft nu meer context gekregen.  Ik weet het logo ervan en ook die van de omliggende poorten.  Ik weet nu ook dat die logo’s een bepaalde betekenis hebben.
Ik ben ook meer te weten gekomen over aardbevingen en tsunami’s.
Nu weet ik ook wat Wereldwaterdag is, wanneer dit is en waarom.
Ook heb ik gemerkt dat wij veel vanzelfsprekend nemen en de kinderen ook.  Bijvoorbeeld: zuiver water binnen handbereik, auto’s om ons die 6km te verplaatsen…


Aansluitende leerplandoelen WO of opleidingsdoelen

Mens en levensonderhoud
Welvaart en welzijn: 1.8 Kinderen beseffen dat welvaart ongelijk verdeeld is.

Mens en samenleving
Groepen: 5.5 Kinderen ontdekken dat groepen van mensen in een land van een ander cultuurgebied op een andere manier samenleven.

Mens en samenleving
Macht en gezag: 5.12 Kinderen stellen vast dat er in het bestuur van ons land een taakverdeling is, die overeenkomt met verschillende graden van macht of gezag.

Mens en ruimte
Kaartvaardigheid: 9.10 Kinderen kunnen plaatsen en gebeurtenissen waar ze kennis mee maken vlot op een passende kaart of plattegrond terugvinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten