donderdag 10 maart 2011

Musea in Brussel



Wat stel ik bij mezelf vast?

Ik stel vast dat ik musea meestal saai vind.  De enige keren dat ik naar musea ben geweest, was dan ook altijd met school.  Ik vond het dan ook nooit echt interessant.
Ik stel ook vast dat ik niet veel interesse heb voor Belgische geschiedenis of de Belgische koningen.
Mijn eerste vroege ervaring met onze hoofdstad Brussel was nogal negatief.

 Wat  zijn mijn leerwensen?

Ik zou graag meer appreciatie krijgen voor musea.  Veel van de musea hebben dan ook een speciaal programma voor kinderen wat best wel interessant kan zijn.
Graag zou ik ook mijn kennis over de Belgische geschiedenis en de vorsten bijschaven.

In welke roos werk je en voor welke leeftijd van kinderen?

-          Explorerende grondhouding
-          Inhoudelijk expert: kennis over Belgische geschiedenis en Belgische vorsten
(bril van tijd en samenleving)

Ik zou de eerste 2 musea eerder voor de derde graad aanraden.  Het stripverhaalmuseum zou ook al voor de tweede graad kunnen.

Mijn actieplan

Op 8 maart 2011 ben ik met Elena naar Brussel getrokken.  Buiten een schoolreisje in de lagere school, ben ik nooit in onze hoofdstad geweest.  Ik had niet echt goede herinneringen aan de stad en hoopt nu het tegendeel te ontdekken.  Elena had de reis uitgestippeld.  Toen we met de trein in Brussel aankwamen, bleek het een heel mooie stad te zijn.  De straten waren heel proper en alles baadde in het zonlicht.  Bovenop de Kunstberg kreeg ik al mijn eerste beetje info over de Belgische koningen.  We zijn langs de protestantse kerk gewandeld en toen doorgetrokken naar het muziekinstrumentenmuseum.



Het muziekinstrumentenmuseum (MIM)
Het was een heel mooi gebouw.  Het viel direct op in de straat, maar het was niet direct duidelijk dat dit een museum was.  We kregen een hoofdtelefoon die de muziek afspeelde bij de instrumenten die je aan het bezichtigen was.  Dit was vaak storend omdat het plotseling heel luid speelde of ruiste.  Ik vond de instrumenten zeer interessant, omdat het niet de bekende waren.  Ze waren afkomstig uit verschillende landen en culturen.  Buiten dit vond ik het niet zo een geslaagd museum.  Het was er tamelijk donker en de hoofdtelefoon stoorde vaak.  Ik heb in de souvenirshop wel een boekje gekocht met de instrumenten in.  Hierin kan ik meer informatie opzoeken over wat we gezien hebben.  Ik heb ook een aantal boekjes met cd gekocht.  Dit vond ik heel interessant voor de kinderen om verschillende soorten muziek te leren appreciëren.



Belvue! Museum
Ik moet toegeven dat ik niet echt uitkeek naar dit museum.  Het leek me nogal saai en ik had niet echt veel interesse in geschiedenis en koningen.  In onze rondgang bleek ik het toch interessanter te vinden dan ik verwachtte.  Er was veel wat ik niet wist en sommige dingen deden ergens wel een belletje rinkelen.  We hadden ook een folder gekregen met uitleg bij de verschillende tentoongestelde beelden.  Dit is best wel handig om thuis nog eens na te lezen.



Belgisch centrum van het beeldverhaal (stripmuseum)
Ik verwachte hier veel replica’s uit strips.  Het was dus best wel een tegenslag dat dit niet zo was.  In het begin was er een kleine strip over het maken van een strip.  Dit vond ik heel interessant, maar het had wel wat meer mogen zijn.  Voor de rest waren er veel pagina’s uit verschillende strips te vinden.  Ik vond het een overaanbod en slecht gepresenteerd.  Het was heel moeilijk om te vergelijken.  Een ander nadeel vond ik dat bijna alles in het Frans was.  Er waren wel een paar interessante tekeningen een paar elementen uit stripverhalen, zoals de smurfen en de teletijdmachine van Suske & Wiske.  Wat ook zeer interessant was, was de kleine expo over Kuifje (Kuifje is niemand en Kuifje is iedereen).



Tussendoor zijn we ook door een park gewandeld.  We hebben het Koninklijk Paleis gezien, de Wetstraat en de kerk waarin prins Filip en Mathilde getrouwd zijn.  Ook zijn we het centrum rondom de Grote Markt wat gaan verkennen, waar ik mijn oriëntatie toch wel wat kwijtraakte.



Leerresultaat of leereffect

Ik heb geleerd dat niet alles is zoals je verwacht.  De musea die ons op voorhand interessant leken, vielen heel erg tegen en het museum wat ons saai leek, bleek ons het beste te bevallen.  Ook de stad Brussel liet deze keer een veel betere indruk na dan die wat ik vroeger heb gekregen.
Ik heb ook veel geleerd over Belgische geschiedenis en de vorsten.

Aansluitende leerplandoelen WO of opleidingsdoelen

Samenleving: Macht en gezag
5.12 Kinderen stellen vast dat er in het bestuur van ons land een taakverdeling is, die overeenkomt met verschillende graden van macht of gezag.

Tijd: In tijd ordenen en meten
8.11 Kinderen kunnen de eeuwenband en een tijdband van de grot perioden in de Europese geschiedenis functioneel gebruiken.

Tijd: Beginnend historisch besef
8.15 Kinderen zien in dat er verbanden zijn tussen een historisch verschijnsel en de tijdsomstandigheden.

Muzische: Open staan voor
3.4 Kinderen zien in dat verschillende mensen verschillend schoonheidscriteria hanteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten