woensdag 27 april 2011

De pauw


Wat stel ik bij mezelf vast?

Ik wandel langs de dierenhokken met verschillende vogelsoorten.  De pauw toont zijn mooie veren en ik maak een foto.  In de paasvakantie observeerde ik dat de haan schudde met zijn verenstaart (net als een rilling).  De hen negeerde hem.  Ze keek hem niet aan en liep voorbij.  Ik stel vast dat ik al weet dat de mannetjespauw mooie, opvallende kleuren heeft om een vrouwtje aan te trekken.  Wat ik niet weet is hoe dit gebeurt.


 Wat  zijn mijn leerwensen?

Ik zou willen weten hoe een pauw juist een vrouwtje aantrekt met zijn verenpracht.

In welke roos werk je en voor welke leeftijd van kinderen?

-          Inhoudelijk expert: voortplanting van de pauw (bril van de natuur)
-          Explorerende grondhouding

Niveau 3e - 4e leerjaar e.v.

Mijn actieplan

Informatie bij de kinderboerderij Lanaken (Het huis van Lotte en Giel)
Aan de vogelkooi hangt een bord met korte info over de pauw.  Het is op niveau van de kinderen en dus heel makkelijk te begrijpen.
De haan trekt de aandacht van de hennen door luidruchtig te schreeuwen.  De hennen antwoorden zachtjes.  De hanen pronken met hun staart.  Eerst doen de hennen alsof ze dit niet merken.  Daarna draaien de vogels een poos om elkaar heen om uiteindelijk te paren.

De hen legt 4 – 8 eieren.  De broedtijd bedraagt 28 dagen.

De sleep bestaat uit 150 veren.



Informatie op het internet
Aan het einde van de winter wil de pauwhaan gaan paren. Als een wijfje interesse toont draait de haan zijn rug naar het vrouwtje toe zodat het vrouwtje om hem heen moet lopen om zijn prachtige veren nog te kunnen zien. Nadat dit zich een aantal malen heeft herhaald, gaat de hen tenslotte voor de haan liggen, die zijn staartveren invouwt en met het wijfje paart. Op die manier verzamelen de mannetjes twee tot vijf wijfjes om zich heen en paren met hen.

Het hennetje legt gewoonlijk vier tot acht bijna-witte eieren. Ze worden niet allemaal tegelijk gelegd. Pas na het vierde ei begint de hen te broeden. Dat doet ze ongeveer 28 dagen. Kuikens worden met veertjes geboren, niet met dons, zoals veel andere kuikens. Al snel krijgt de jonge pauw een verenkroontje op zijn kop. Een sleepstaart krijgen de hanen pas na het derde jaar, en deze is pas volgroeid als hij 6 jaar oud is. Dit weerhoudt de jonge haantjes er niet van om zich al meteen te oefenen in het pronken. Daarbij zetten ze hun korte staartveren op. Ook jonge hennen vertonen soms deze houding. Als jonge pauwen honger hebben tikken ze op de snavel van de moeder, waarna ze gevoed worden.

Leerresultaat of leereffect

Ik ben meer te weten gekomen over het gedrag van de pauw en de voortplanting.  Wat ik nu meer weet is waarom de hen de opgezette pauwensleep (van 150 veren)  eerst negeert.  Ook weet ik hoeveel eieren dat de hen legt en wat de broedtijd is.
Op internet vond ik ook bijkomende info over de pauw, zoals de geschiedenis en een korte inhoud van een Griekse mythe (waar ik wel al eens van gehoord had).


Aansluitende leerplandoelen WO of opleidingsdoelen

WO, Natuur
Instandhouding van het individu en de soort
7.8 Kinderen ontdekken dat planten, dieren en mensen zich op een of andere manier voortplanten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten