vrijdag 25 maart 2011

Lessen WO



Wat stel ik bij mezelf vast?

Ik heb vrij weinig kennis over de dingen die ze in de basisschool al moeten kennen.
Zo weet ik niet veel over de regering van Limburg, de betekenis van de logo’s van het Nationaal Park Hoge Kempen of over Wereldwaterdag.
Ik had zelfs nog nooit gehoord van Wereldwaterdag.

 Wat  zijn mijn leerwensen?

Aangezien ik hierover les moet geven, zou ik hierover graag meer willen weten.
Ten eerste over thema Limburg.
Ten tweede over het actua-thema: Wereldwaterdag.

In welke roos werk je en voor welke leeftijd van kinderen?

-          Inhoudelijk expert: kennis over Limburg (specifiek de regering en de logo’s van het Nationaal Park Hoge Kempen) en kennis over Wereldwaterdag.
(bril van samenleving)
-          begeleider zijn van leerprocessen binnen WO: Ik zoek informatie om de leerlingen beter te kunnen begeleiden bij de lessen WO

Deze lessen zijn op niveau 4e leerjaar.

Mijn actieplan

Informatie opzoeken op internet

Regering van Limburg
Ik heb hierover informatie gevonden via wikipedia.
De gouverneur van Limburg is Herman Reynders.  Hij is de voorzitter van de bestendige deputatie.  De gouverneur wordt benoemd door de gewestregering.
De bestendige deputatie is de uitvoerende macht op provincieniveau.  Je kan het vergelijken met het schepencollege van een gemeente.  De deputatie bestaat uit 6 leden die gekozen worden door de provincieraad.  Ze verdelen de bevoegdheden (onderwijs, milieu, toerisme en gezondheid) ter voorbereiding en opvolging.  Ze hebben geen individueel beslissingsrecht.  Ze moeten ook verantwoording afleggen aan de provincieraad.
De provincieraad word om de 6 jaar verkozen.  Zij zijn de volksvertegenwoordigers.  Het aantal raadsleden van een provincieraad verschilt vanwege het aantal inwoners.



Logo’s Nationaal Park Hoge Kempen
Op de site http://www.rlkm.be/nl/hoge-kempen/ vind je veel info over ons Nationaal Park.
Ikzelf ga ook vaak met de hondjes wandelen in het Park in Lanaken (Pietersheim).  Het is een zeer mooie omgeving.  In de herfst heb ik er zelfs al eekhoorntjes zien lopen.  Mijn wandeling voert mij langs de kinderboerderij en de waterburcht.  Deze laatste is nog niet zo lang geleden gerenoveerd.
Meer info over de logo’s zelf vind je op http://www.rlkm.be/nl/hoge-kempen/algemeen/logo/
De basis van de tekeningen bestaat uit keien.  Dit is omdat er in het gebeid veel grote keien aanwezig zijn.  Vanuit deze keien heeft men herkenbare tekeningen gemaakt.  Zo is er voor Lanaken het blauwe zwaard van Pietersheim, voor As het groene wiel vanwege het fietstoerisme, voor Maasmechelen een paarse voetstap vanwege het wandelen in de heide, voor Zutendaal een gele vlinder vanwege de vlindertuin en in Genk een blauwe planeet vanwege het planetarium.



Wereldwaterdag
Ik had hier nog nooit van gehoord, maar het bestaat al van 1992.  Wereldwaterdag is ieder jaar op 22 maart.  Op deze dag schenken we aandacht aan zuiver water en watervoorzieningen voor iedereen.  In ontwikkelingslanden hebben ze dit niet.  Vaak moeten mensen en kinderen 6 kilometer wandelen om water te gaan halen.  Dit komt omdat er niet genoeg waterleidingen zijn.  Dit water is ook niet altijd zuiver, waardoor de mensen toch nog ziek kunnen worden.
Ieder jaar is er ook een ander thema.  Dit jaar besteedden ze aandacht aan water in steden.  Er zijn heel veel sloppenwijken.  Door de toestroom van mensen die werk zoeken of vluchten voor rampen kunnen de steden de vraag aan water niet bijhouden.  Er zijn niet genoeg leidingen.
Ik heb ook meer info opgezocht over de sloppenwijken.  Dit was een vraag bij de tekst die niet in de tekst zelf stond uitgelegd.  Ik heb voor de leerlingen ook foto’s afgedrukt om het hun te tonen.
In de tekst voor de kinderen stond al redelijk wat info.  Verder heb ik ook op internet gezocht:


Informatie uit de krant
Omdat in de tekst rond Wereldwaterdag ook natuurrampen worden aangehaald als oorzaak voor watersnood, was dit een ideaal moment om de pas gebeurde ramp in Japan ook te bestuderen.
In Het Belang van Limburg stond veel informatie.  De aardbeving in Japan heeft te maken met de aardplaten die verschuiven.  Japan ligt net op een kruising van 4 verschillende van die platen.  Door het omhoogkomen van de aardplaten op bepaalde punten ontstaat ook een verschuiving van het water.  Dit moet zich over de omhooggekomen aarde heen kunnen verplaatsen.  Hierdoor ontstaat een tsunami.
Door de aardbeving en tsunami zaten veel steden in Japan een hele tijd zonder stroom en water.
De landbouwgronden die door het zoute zeewater overspoeld zijn, zullen nog jaren onvruchtbaar blijven.



Les geven
WO: Limburg
Deze les heb ik gegeven op 7 en 8 februari 2011.
Er was een grote kaart beschikbaar die voor in de klas werd opgehangen.  De leerlingen konden zelf gemeentes in Limburg opzoeken.
Voor de regering van de provincie heb ik een vergelijking gemaakt met de overeenkomende rollen bij de gemeente.  Hierover hadden ze al uitvoerig les gehad bij mijn mentor.
De leerlingen mochten zelf de betekenis van de logo’s proberen te achterhalen.  Hierna mochten ze de logo’s komen hangen bij de gemeente waar deze hoorde.  Dit vonden ze heel leuk om te doen.



Actua: Wereldwaterdag
Deze les heb ik 18 maart 2011 gegeven.  Zoals ik het kreeg van de juf leek het meer een taalles, maar ik wou er toch iets meer diepgang in steken.  Ik heb met de leerlingen een gesprek gehad over water.  Wij nemen water nogal vanzelfsprekend.  Bij ons komt het gewoon uit de kraan bij ons thuis of op school.  In sommige landen moeten ze 6km wandelen voor ze water kunnen nemen.
We hebben ook de foto besproken die bij het artikel zat.  Het viel de leerlingen meteen op dat het kindje zo mager was.  We hebben dan ook besproken dat dit arme mensen zijn die geen geld hebben voor eten.
Voor hun was het moeilijk te begrijpen dat ze die 6 kilometer om water te halen te voet aflegden.
“Waarom niet met de auto?” vroegen ze.
“Waarom niet met de bus?”
Om uit te leggen wat sloppenwijken zijn, had ik prenten als voorbeeld meegenomen.  Uit de tekst hadden ze wel al afgeleid dat hier arme mensen woonden.  Ze waren nogal verbaasd dat deze mensen hun huizen met afval maakten.  Sommige leerlingen trokken hierbij een vies gezicht.


Leerresultaat of leereffect

Ik heb geleerd over de regering van een provincie en weet nu ook wie onze gouverneur is.
Het deel van het Nationaal Park Hoge Kempen waar ik vaak ga wandelen, heeft nu meer context gekregen.  Ik weet het logo ervan en ook die van de omliggende poorten.  Ik weet nu ook dat die logo’s een bepaalde betekenis hebben.
Ik ben ook meer te weten gekomen over aardbevingen en tsunami’s.
Nu weet ik ook wat Wereldwaterdag is, wanneer dit is en waarom.
Ook heb ik gemerkt dat wij veel vanzelfsprekend nemen en de kinderen ook.  Bijvoorbeeld: zuiver water binnen handbereik, auto’s om ons die 6km te verplaatsen…


Aansluitende leerplandoelen WO of opleidingsdoelen

Mens en levensonderhoud
Welvaart en welzijn: 1.8 Kinderen beseffen dat welvaart ongelijk verdeeld is.

Mens en samenleving
Groepen: 5.5 Kinderen ontdekken dat groepen van mensen in een land van een ander cultuurgebied op een andere manier samenleven.

Mens en samenleving
Macht en gezag: 5.12 Kinderen stellen vast dat er in het bestuur van ons land een taakverdeling is, die overeenkomt met verschillende graden van macht of gezag.

Mens en ruimte
Kaartvaardigheid: 9.10 Kinderen kunnen plaatsen en gebeurtenissen waar ze kennis mee maken vlot op een passende kaart of plattegrond terugvinden.

donderdag 10 maart 2011

Musea in Brussel



Wat stel ik bij mezelf vast?

Ik stel vast dat ik musea meestal saai vind.  De enige keren dat ik naar musea ben geweest, was dan ook altijd met school.  Ik vond het dan ook nooit echt interessant.
Ik stel ook vast dat ik niet veel interesse heb voor Belgische geschiedenis of de Belgische koningen.
Mijn eerste vroege ervaring met onze hoofdstad Brussel was nogal negatief.

 Wat  zijn mijn leerwensen?

Ik zou graag meer appreciatie krijgen voor musea.  Veel van de musea hebben dan ook een speciaal programma voor kinderen wat best wel interessant kan zijn.
Graag zou ik ook mijn kennis over de Belgische geschiedenis en de vorsten bijschaven.

In welke roos werk je en voor welke leeftijd van kinderen?

-          Explorerende grondhouding
-          Inhoudelijk expert: kennis over Belgische geschiedenis en Belgische vorsten
(bril van tijd en samenleving)

Ik zou de eerste 2 musea eerder voor de derde graad aanraden.  Het stripverhaalmuseum zou ook al voor de tweede graad kunnen.

Mijn actieplan

Op 8 maart 2011 ben ik met Elena naar Brussel getrokken.  Buiten een schoolreisje in de lagere school, ben ik nooit in onze hoofdstad geweest.  Ik had niet echt goede herinneringen aan de stad en hoopt nu het tegendeel te ontdekken.  Elena had de reis uitgestippeld.  Toen we met de trein in Brussel aankwamen, bleek het een heel mooie stad te zijn.  De straten waren heel proper en alles baadde in het zonlicht.  Bovenop de Kunstberg kreeg ik al mijn eerste beetje info over de Belgische koningen.  We zijn langs de protestantse kerk gewandeld en toen doorgetrokken naar het muziekinstrumentenmuseum.



Het muziekinstrumentenmuseum (MIM)
Het was een heel mooi gebouw.  Het viel direct op in de straat, maar het was niet direct duidelijk dat dit een museum was.  We kregen een hoofdtelefoon die de muziek afspeelde bij de instrumenten die je aan het bezichtigen was.  Dit was vaak storend omdat het plotseling heel luid speelde of ruiste.  Ik vond de instrumenten zeer interessant, omdat het niet de bekende waren.  Ze waren afkomstig uit verschillende landen en culturen.  Buiten dit vond ik het niet zo een geslaagd museum.  Het was er tamelijk donker en de hoofdtelefoon stoorde vaak.  Ik heb in de souvenirshop wel een boekje gekocht met de instrumenten in.  Hierin kan ik meer informatie opzoeken over wat we gezien hebben.  Ik heb ook een aantal boekjes met cd gekocht.  Dit vond ik heel interessant voor de kinderen om verschillende soorten muziek te leren appreciĆ«ren.



Belvue! Museum
Ik moet toegeven dat ik niet echt uitkeek naar dit museum.  Het leek me nogal saai en ik had niet echt veel interesse in geschiedenis en koningen.  In onze rondgang bleek ik het toch interessanter te vinden dan ik verwachtte.  Er was veel wat ik niet wist en sommige dingen deden ergens wel een belletje rinkelen.  We hadden ook een folder gekregen met uitleg bij de verschillende tentoongestelde beelden.  Dit is best wel handig om thuis nog eens na te lezen.



Belgisch centrum van het beeldverhaal (stripmuseum)
Ik verwachte hier veel replica’s uit strips.  Het was dus best wel een tegenslag dat dit niet zo was.  In het begin was er een kleine strip over het maken van een strip.  Dit vond ik heel interessant, maar het had wel wat meer mogen zijn.  Voor de rest waren er veel pagina’s uit verschillende strips te vinden.  Ik vond het een overaanbod en slecht gepresenteerd.  Het was heel moeilijk om te vergelijken.  Een ander nadeel vond ik dat bijna alles in het Frans was.  Er waren wel een paar interessante tekeningen een paar elementen uit stripverhalen, zoals de smurfen en de teletijdmachine van Suske & Wiske.  Wat ook zeer interessant was, was de kleine expo over Kuifje (Kuifje is niemand en Kuifje is iedereen).



Tussendoor zijn we ook door een park gewandeld.  We hebben het Koninklijk Paleis gezien, de Wetstraat en de kerk waarin prins Filip en Mathilde getrouwd zijn.  Ook zijn we het centrum rondom de Grote Markt wat gaan verkennen, waar ik mijn oriĆ«ntatie toch wel wat kwijtraakte.



Leerresultaat of leereffect

Ik heb geleerd dat niet alles is zoals je verwacht.  De musea die ons op voorhand interessant leken, vielen heel erg tegen en het museum wat ons saai leek, bleek ons het beste te bevallen.  Ook de stad Brussel liet deze keer een veel betere indruk na dan die wat ik vroeger heb gekregen.
Ik heb ook veel geleerd over Belgische geschiedenis en de vorsten.

Aansluitende leerplandoelen WO of opleidingsdoelen

Samenleving: Macht en gezag
5.12 Kinderen stellen vast dat er in het bestuur van ons land een taakverdeling is, die overeenkomt met verschillende graden van macht of gezag.

Tijd: In tijd ordenen en meten
8.11 Kinderen kunnen de eeuwenband en een tijdband van de grot perioden in de Europese geschiedenis functioneel gebruiken.

Tijd: Beginnend historisch besef
8.15 Kinderen zien in dat er verbanden zijn tussen een historisch verschijnsel en de tijdsomstandigheden.

Muzische: Open staan voor
3.4 Kinderen zien in dat verschillende mensen verschillend schoonheidscriteria hanteren.